London - lørdag den 19. marts 2005

Til London, Tower Bridge og Piccadilly Circus by night

Hele familien drog af sted til den lille men hyggelige lufthavn ved Esbjerg. Vi havde bestilt billetter på nettet til Ryanair og de gjorde meget ud af, at man skulle komme i god tid, og det var vi!

I luthavnen købte vi billetter til toget fra Luton til London.

Vores afgang var forsinket ca. 45 minutter, så det blev til adskillige timers ventetid i lufthavnen...

Ryanair sendte os på en flyvetur til Londons mindste lufthavn. Det skulle senere vise sig, at der "kun" var 60 indcheckninskranker, så helt så lille var den ikke.

Vejrmæssigt var der noget lunere i London. Folk gik i t-shirts og med shorts på, så vi vra kommet foråret i møde! Vi havde desværre glemt vores shorts, men det var også lige på kanten til at være for koldt til sommertøj...

Fra lufthavnen var der gratis transitbus til nærmeste togstation. Busturen tog ca. 10 minutter. Togene ind mod London kører regelmæssigt og efter ca. 20 minutters kørsel med toget, var vi ved New Hampshire Thameslink. Et skilt antydede, at der var ca. 200 yards til nærmeste undergrundsbane. Nu kunne vi begynde at fornemme London. Mange mennesker og masser trafik.

Vi var i gang med dagens største udfordring. En del af undergrundsbanen var nemlig lukket på grund af vedligeholdelsesarbejde, så den første undergrundsstation vi nåede til med alt vores oppakning var lukket. Vi skulle stige på en bus rundt om hjørnet og køre videre til næste subway.

Så gik det ellers gnidningsfrit med undergrundsbanen frem til vores næstsidste station inden vi nåede hotellet. "Vores" station ved hotellet hed Lancaster Gate men den var også lukket denne weekend. Så vi måtte stå af ved Marble Arch. Her skulle vi ifølge instruktionerne også tage en bus videre. Men det var nu lettere sagt end gjort!

Da vi kom op fra undergrunden, kunne vi konstatere, at Marble Arch ligger for enden af Oxford Circus og lørdag betyder MANGE mennesker på gaden. Det var varmt og kvælende med trafikken og man kan blive drevet til vanvid på kort tid - men selvfølgelig ikke os!

Efter at have lokaliseret vores busstoppested og konstateret, at der stod ca. 500 mennesker, der ville med de samme busser, valgte vi at gå til hotellet - selv om vi ikke vidste, hvor langt det var.

Det var lidt af en prøvelse at gå ca. 2 km. med vores bagage, 2 kufferter, 1 stor taske og 4 rygsække. Men ved 16-tiden var vi fremme ved hotellet.

Det så fint ud, selv om Marie håbede, at det ikke var receptionisten, der skulle lave morgenmad! Hans tøj var noget beskidt, havde hun observeret.

En hurtig pause på værelset og afsted på vores første "opgave".

Vi havde nemlig købt billetter til turistbusser, som kørte lige "rundt om hjørnet". Det gjorde de også men de stoppede ikke, blot fordi vi gjorde tegn. Vi mødte 3 turistbusser mens vi gik de 500 meter hen til nærmeste busstop. Så ophørte strømmen af disse busser og de næste halve time kom kun almindelige busser.

Ved 17:30-tiden tog vi en almindelig bus ind mod centrum og stod af, efter vi havde kørt Oxford Street igennem.

Solen var ved at gå ned og et aftenmotiv af Tower Bridge lød som en mulighed. Vi tog med undergrundstoget til Tower Hill. Herfra gik vi bag om borgen Tower og ned til Thames. Timingen var perfekt til at få aftenmotiver af Tower Bridge og der blev taget en lind strøm af billeder mens vi bevægede os hen mod og op over Tower Bridge.

Mens vi gik langs Thames på den anden side, blev det helt mørkt. Vi nåede forbi det flydende krigsmuseum og hen til London Bridge undergrundsstation, hvorfra vi tog til Piccadilly Circus. Her måtte jeg konstatere at "min" burgershop i Londons hjerte ikke længere hed Vimpy men Burger King og restauranten på "mit" hotel i London, Regent Palace, var blevet til en anden burgerlignende restaurant...

Aftensmaden skulle indtages i Soho på en indisk restaurant. Tjeneren overtalte os til en stor menu til ca. 60 pund for os alle 4. Prismæssigt var det i overkanten af, hvad vi ville bruge pr. restaurantbesøg - men vi hoppede på den - og måltidet var forrygende, selv om børnene var lidt skeptiske i starten.

Med busser retur til hotellet. Vi var alle trætte og jeg sov hurtigt...